Friday, 29 November 2013

Seorang Tua Di Pinggir Kota

Aku lihat,
Kota yang dulunya berdiri megah ; gagah
Kini perlahan-lahan mulai rebah,
Menanti waktu untuk menyembah bumi,
Membawa bersama manusia sudah mati ; hati.

Aku lihat,
Yang bekerja selalu berkejar-kejaran,
Yang muda remaja di butakan
Dengan kemewahan yang tak berkekalan,
Dan masih kota ini ku rasa sunyi -sepi.

Aku lihat,
Dalam keriuhan ini masih ada kesunyian,
Manusia-manusia yang dahagakan perhatian,
Tercari-cari bahagia melalui alam maya,
Lalu mereka tersesat di dalamnya.

Aku lihat,
Cinta itu tidak lagi seperti dulu,
Ia terlalu mudah terlampau murah,
Cinta itu tidak lagi menjadi bahagia,
Sebaliknya membawa banyak derita.

Dan aku masih lagi di sini,
Duduk di dalam hiruk pikuk kota,
Memerhati dan terus memerhati,
Sampai satu masa,
Akan aku pulang bertemu Yang Maha Esa.

-Amir : 1 Disember 2013, Shah Alam.

No comments: