Sunday, 17 March 2013

Surat Untuk Diri

Assalammualaikum,

Saat aku menulis surat ini adalah di saat aku baru pulang dari beriadah bersama sahabat-sahabat aku, dan aku harap di saat kau sedang membaca surat ini mereka yang aku gelar sahabat itu masih lagi kekal menjadi sahabat kau.

Man, aku tak tahu pada tahun bila kau akan baca semula surat yang aku sedang karang ni. Ada orang cakap suruh tulis surat untuk diri sendiri, jadi aku pilih untuk tulis surat untuk kau yang di masa hadapan.

Kau dah kahwin ke belum? Aku tahu banyak kisah cinta kau yang sebelum-sebelum ni gagal. Tapi aku percaya, bahawa jodoh dan ajal maut tu di tangan Tuhan. Kalau kau dah kahwin, kirim salam ke isteri kau. Isteri aku juga ye dak? Kakaka. Sayangilah dia Man, jaga hatinya dan cintailah dia sampai hujung nyawa, till Jannah bak kata orang di zaman 2013 ni. Saat kau melafazkan “Aku terima nikahnya” aku harap saat tu kau dah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai suami, ayah dan menantu terbaik. Kau jangan risau, lepas tulis surat ni aku akan practise cara-cara nak menjadi suami idaman. Kakaka.

Man, ini ada lagi aku nak pesan. Aku kalau boleh nak sangat namakan anak-anak perempuan aku dengan nama yang aku bagi dekat kereta dan kamera aku tu. Jadi kau paling kurang kena ada 2 orang anak perempuan tahu? Seorang namanya Rana Rasha dan seorang lagi tu Zara Zuyyin.

Banyak benda sebenarnya aku nak pesan pada kau Man, tapi memandangkan ini surat aku yang pertama ke masa hadapan yang aku sendiri pun tak pasti akan sampai atau tidak pada kau, jadi cukuplah dengan permintaan aku yang di atas tu. Esok lusa aku nak karang surat ke Rahman masa silam pula. Akhir kata aku, jadilah seorang Rahman yang seorang Rahman akan jadi.

Yang benar,
Abdul Rahman Mohd Zakaria. Rawang, 2013


p/s: Boleh baca semua kompilasi di carian #SuratUntukDiri di Twitter dan juga di Tumblr. Surat Untuk Diri ini diasaskan oleh @Zara_Syed, pemilik blog Dunia Sebelah Zara. Mari ramai-ramai menulis surat untuk diri. :D

No comments: