Friday, 27 January 2012

50 Reasons not to Date a Photographer.

Just found this 50 Reasons not to Date a Photographer. Okay this is super fun and super true.But not everything was true, I mean I'm still a super romantic guy. XD

I'm a photographer and I'm being loved okay. =)

1.‬They rather hold their bulky camera, than hold hands with you.
‪2.‬On a romantic date, you’ll watch the sun go down and think “Wow this is gorgeous” and they’ll go “mirror lock, tripod, and stop down f/8 at 1/125.”
‪3.‬You’ll never be able to enjoy tv, movies, or magazines because they’ll point out all the visual flaws.
‪4.‬They like to sit in obscure coffee shop and voyeuristically watch people for great lengths of time.
‪5.‬If you’re taking a walk outside and you come across some “interesting light” they will make you sit/stand/pose in public so that they can take a photo.
‪6.‬You’ll never get to enjoy freshly cooked meals because they’ll spend 15 minutes taking 20 variations of the same dish with their iPhone.
‪7.‬They get angry when your friends go up to them and say “I am interested in photography, can you recommend a good camera for me? Nothing professional I just want to take pretty pictures.”
‪8.‬You’ll wait longer for them to finish analyzing art in a museum than you’ll wait at the dmv
‪9.‬Same goes with old used bookstores.
‪10.‬When you think they’re giving you their undivided attention, they’re really wondering how they could fix you with a little Clone Tool and Patch Tool.
‪11.‬Or they are actually using you to not look so creepy as they people watch everything going on around you.
‪12.‬They rather drop $1,000+ on new glass than a purse for you.
‪13.‬You can’t take a photo with them without taking at least five more.
‪14.‬If you ask them if you look fat, they’ll say “don’t worry I can photoshop you later.”
‪15.‬They’ll never photoshop something simple for you if the content is not up to their “standards.”
‪16.‬That photo they randomly took of you yesterday? Good luck getting them to send it to you.
‪17.‬They spend all their time on the computer (and not for porn.)
‪18.‬They can’t have a normal conversation with throwing acronyms and random numbers.
‪19.‬They still use film cameras.
‪20.‬They spend a lot of time with people cooler than you i.e. models, actors, musicians, successful rich people.
‪21.‬They’ll be fussy over the position of a common household object, like a coffee cup.
‪22.‬They won’t return your calls or text messages, but you can bet they’re still posting pics on Instagram.
‪23.‬They like watching old films that you’ve never heard or will ever understand.
‪24.‬They like looking at weird things in general.
‪25.‬Instead of having penis-envy, they have camera-gear-envy.
‪26.‬If there’s a natural disaster in a far away land, they’re already on a plane going over there.
‪27.‬Everything is watermarked.
‪28.‬They think everyone else’s photos suck.
‪29.‬They want to color correct a lot of scenes from Twilight and Jersey Shore.
‪30.‬They hate rainbows, especially ones spinning in a circle.
‪31.‬Whenever you’re in a group talking and the conversation goes deep, they’re taking notes in some form of Moleskin.
‪32.‬They use over priced Moleskin notebooks.
‪33.‬They like trespassing into old abandoned buildings filled with health hazards.
‪34.‬They always want to show a new photo they took, but don’t really care if you like it or not.
‪35.‬They hate your n00bie friend’s new artsy profile picture.
‪36.‬Bright, sunny days make them sad, but cloudy, overcast days are apparently great!
‪37.‬They’ll take you into places that have “culture” as well a high chance of getting mugged.
‪38.‬Your birthday present will be a portrait that they’ve taken of you.
‪39.‬You can’t go anywhere new without them stopping to take a photo of everything and anything.
‪40.‬They will always bug you to be a test subject.
‪41.‬Nothing can ever be naturally pretty, everything must be fixed in Photoshop.
‪42.‬Bringing their camera means, bringing 50lbs of equipment.
‪43.‬If you break any of their things on accident, you’ll owe them thousands of dollars.
‪44.‬You can’t get them a birthday/Christmas present without spending at least $500
‪45.‬They are natural hoarders, collecting and keeping piles of old newspapers, packaging, magazines, and other things that “inspire” them.
‪46.‬They are weird and geeky.
‪47.‬They have hard drives of photos, but probably have printed 10 images.
‪48.‬They are always secretly judging your creativity.
‪49.‬If you’re ever in auto mode, they laugh at you.
‪50.‬They orgasm every time they learn a new lighting technique.



So, anyone free for a date?

Wednesday, 25 January 2012

Life # Masalah Tentang Hati? Mungkin Ini Jawapannya.

"Kau tahu Man, Allah tu sangat sweet. Dia berikan kau ujian dan jawapan pada masa yang sama."

Hidup ni takkan pernah lari daripada dugaan, ujian dan pelbagai halangan. Lihat sahaja hidup seharian, kau bawa motor laju-laju mesti dekat simpang depan tu ada bonggol, itulah halangan. Dan kau belajar dan belajar dan belajar bagai nak gila, hanya untuk ujian di akhir semester, dan selepas tu kau lupa apa yang kau belajar bagai nak gila tu. Normal bukan?

Berusia 23 tahun, aku semakin matang, dan semakin bijak membuat penilaian, penaakulan, keputusan dan juga lebih bijak untuk berfikir. Pengalaman itu akan terus tercipta, selagi kau masih bernyawa. Dan aku mengakui kata-kata seorang teman itu, Allah itu sweet. Kerana dia yang paling memahami hamba-Nya selain daripada hamba-Nya. Jadi kepada sesiapa yang bertanya kepada aku, terutamanya yang mempunyai masalah berkenaan hati, apa yang harus mereka lakukan? Jawapan aku mudah.

"Kau ada Allah yang sweet untuk kau mohon kekuatan hati, petunjuk dan jawapan buat hati. Jadi minta pada-Nya supaya dipermudahkan segalanya untuk kau. Dan kau ada teman, sahabat untuk sentiasa mendengar luahan hati kau." 

Aku sendiri punyai masalah hati, kerna aku juga manusia biasa seperti kamu semua. Tapi apa yang aku mampu buat sebagai seorang teman, sahabat adalah untuk mendengar dan menyokong, jika pilihan yang kau buat itu tidak akan menyakitkan mana-mana pihak. Sekian.

p/s: Seorang #Hero akan gagal dahulu, walaupun dalam hal ehwal cinta. Tapi tak bermakna gagal segalanya.

Wednesday, 18 January 2012

Monday, 9 January 2012

Maya # Diari Hati 3 : Pesan Buat Hati

10 Jan 2012



#np Yesterday Once More - Carpenters

We always fought with others, since ever before we're born in this world we fought. We fought and defeat others and we won, and we claimed our place in this world, as a human. -ARMZ

Kita sentiasa berperang, dan peperangan yang paling sukar adalah peperangan dalam diri.
Bila kita jatuh lemah saat berseorangan dan tak ada siapa yang ambil peduli.
Kita terasa, kita menangis hentak kaki kerna mahukan perhatian orang di sisi.
Tapi kita lupa pada diri sendiri yang selama ini terus setia menemani.
Kita lupa pada seorang teman, seorang sahabat dan juga seorang kawan.
Saat sedang asyik bercinta, dunia ini memang ibarat bagai kita yang punya, yang lain semua lawan.
Dibiarkan hati terus asyik dengan halusinasi, usah risau kau aku takkan pernah tinggalkan.
Tapi itu semua karut, itu semua janji seorang manusia yang mana janji pada Tuhan juga dilupakan.
Habis bagaimana di akhirnya, baru mahu merangkak pulang mencari teman?

Kawan, 
Silalah bercinta sepuas hati tapi jangan sampai hati itu dikhianati,
Silalah terus saling menyayangi jangan sampai sayang itu mati,
Silalah cuba untuk saling memahami.
Dan bila kau sudah jumpa bahagia jangan lupa berpaling pada hari ini.

I hope that you may always have an angel by your side.

Pesanan buat hati: Tolong kuat kali ini. Senyum.

Maya # Diari 901

9 Jan 2012

#np The Diary of Jane - Breaking Benjamin

Jimmy tekan papan kekunci di telefon bimbit. Menekan-nekan membina satu ayat penuh di Twitter. Senyum, lambang tweet ditekan dan dalam beberapa saat terpapar tweet itu di Timeline twitter-nya.

901, adalah satu tarikh yang akan menjadi satu ingatan buat penduduk Malaysia yang tak lepak Pavilion. The last verdict between DSAI with SB was announced and the result : DSAI is not guilty. Yeah, alasan yang diberikan kenapa pemimpin pakatan pembangkang itu bebas daripada tuduhan adalah kerana kekurangan bukti. Bagi aku dari tahun 2008 lagi dah terlalu nampak perbezaan di dalam hujah, dan juga bukti-bukti yang dikemukakan.

Hari yang akan diingati oleh semua rakyat Malaysia yang bekerja di sekitar Kuala Lumpur, sebab lebuhraya PLUS tak pernah sesak macam pagi tadi melainkan semasa BERSIH 2.0. Nasib baik aku bekerja di Shah Alam. Senyum. Apa pun tahniah kepada DSAI, kebenaran itu harapnya sentiasa di pihak yang benar. You can't be so sure about that in "this" society but I'm glad that you won. SB? Aku malas nak komen apa-apa.

Jimmy lihat notification di Blackberry, ada whatsapp message. Buka dan senyum. Ada orang merajuk.

"@anwaribrahim I never cared too much about politics, but I just hope the truth will win in this hypocrite society. Good luck today #901."

Friday, 6 January 2012

Maya # Diari Hati 2

Bab 1 daripada 12 : Mukasurat 7 daripada 31

Kalau kau tahu apa yang ada dalam hati ini aku percaya kau takkan mahu tahu lagi kelak,
Kerana setiap patah kata yang tersingkap akan buatkan kau menangis teresak,
Tapi tak mengapa.

Kisah ini adalah kisah tentang aku yang masih berdiri di sini,
Kelihatan tegak namun sebenarnya goyah tak tetap kaki,
Tapi tak mengapa.

Mereka kata kita seumpama sepasang pasangan bahagia, gembira ketawa,
Mungkinkah mereka buta kerna mereka tak nampak, tak merasa seperti kita,
Tapi tak mengapa.

Maya menjadi saksi luahan hati,
Maya menjadi bukti penulisan ini,
Maya menjadi teman saat aku menyendiri,
Maya menjadi tempat aku bina dunia sendiri.


Tapi tak mengapa. Kerana aku #Hero.

Tuesday, 3 January 2012

Maya # Diari Hati 1

#np Kiss The Rain - Yiruma


4 Jan 2012
Maya, ada orang pernah katakan yang cinta itu memerlukan pengorbanan sebagai satu langkah kita mengecapi kebahagiaan. Tapi bolehkan aku bertanya pada hati, apakah itu kebahagiaan? Apakah itu pengorbanan? Adakah kau tahu wahai Maya, jika tahu bolehkah kau berkongsi ertinya dengan aku? Sudah 4 hari kita melangkah masuk ke tahun baru, yang mana tahun ini tidak lagi seperti tahun-tahun yang lepas. Mungkin permintaan aku yang lepas akhirnya membawa aku, menjadikan aku sepertimana aku sekarang.

Maya, benarkah jika bercinta itu akan terasa bahagia? Benarkah bila bercinta itu hati ini kekal gembira? Aku pernah rasa kebahagiaan itu, kegembiraan itu tapi kini aku umpama mendaki ke puncak menara Babel yang aku sudah tahu ianya pasti runtuh. Aku ibarat Icarus yang terbang dengan sayap lilin mencari matahari sedangkan aku tahu ianya pasti aku menghempas aku kembali ke bumi. Aku ibarat Narcissus dengan kolam refleksinya, di mana akhirnya aku gagal meninggalkannya. Aku tersekat di sebuah perjalanan dengan hanya wujud sisa-sisa perasaan untuk aku pulang ke titik mula.

Maya, salahkah jika hati ini berubah? Salahkah jika aku hanya ingin mencari kebahagiaan sendiri buat kali pertama walaupun terpaksa melukakan hati-hati yang lain? Salahkah aku jika untuk kesekian kali ini aku hanya ingin mengecap gembira? Aku benar-benar buntu, pegun aku di dalam lintasan kegelapan yang hanya ditemani sedikit obor api yang masih tersisa, membantu aku keluar dari kefaktaban ini. Ya Maya, aku sungguh terfaktab kali ini. Dan buat kali pertama aku rasakan yang aku benar-benar mementingkan diri. Aku tahu aku bersalah kerna tak memikirkan tentang hati-hati yang lain, tapi aku hanya ingin mencari kembali hati aku yang hilang, yang mungkin dimiliki oleh #MyFutureWife.

#MyFutureWife, aku tak tahu di mana kini adanya kamu. Aku masih lagi mencari-cari di manakah hati. Tetapi walau di mana sahaja kau berada kini aku mohon agar kau sabar menantikan aku seperti sabarnya aku mencari kamu. Aku harap kau sentiasa bahagia sepanjang masa ini, dan semoga keselamatan kau sentiasa dijaga dengan keizinan-Nya.

Aku harap lagu ini dapat menemani setiap malammu dengan mimpi-mimpi indah.



#MyFutureWife:
In the brightest day and the darkest night, 
Close your eyes and go to sleep tonight, 
If there's some bad dream come in your way,
I'll be there to chase them away.

Sunday, 1 January 2012

Selamat Tahun Baru 2012 # Cerita Aku Pada 2011

#np Rivers Flow in You - Yiruma

Salam 2012.

Tahun baru yang bermakna meningkat lagi setahun umur kita semua. Semoga dengan kehadiran tahun baru ini kita semua akan menjadi manusia yang lebih baik hari ini daripada semalam. Dan semoga segala apa yang terjadi pada 2011 kita jadikan iktibar, pengajaran dan juga sempadan buta tahun yang serba baru ini.

Sebenarnya bagi aku, tidak ada apa pun yang berubah secara total dalam tahun yang baru ini. Yang berubah hanya tarikh, harga rokok dan minyak, dan juga mungkin hati. Manusia takkan dapat berubah secara drastik dan mendadak. Itu adalah seorang manusia. Dan manusia akan kekal menjadi manusia. Dan aku rasa tak perlu aku ungkapkan apa yang akan terjadi pada aku tahun 2012 ini. Mungkin perancangan itu wujud, tapi seperti yang telah terkata sejak dari Azali, kita hanya merancang dan Tuhan yang menentukan. Jadi sempena 1/1/2012 ini aku ingin ceritakan serba sedikit tentang aku sepanjang tahun 2011. Semoga ini menjadi titik tolak kepada aku untuk lebih berjaya, dan semoga aku dan kita semua menjadi manusia yang lebih baik daripada sebelumnya.

Ok aku rasa macam aku akan buat karangan pula. Kahkahkah. Tahun 2011 bagi aku adalah tahun yang sangat bermakna buat aku. Tahun yang banyak mengajar aku, tahun yang mendewasakan dan tahun yang membuka mata, minda dan hati. Tahun 2011 juga adalah tahun yang paling aku sibuk sebenarnya. Senyum.

2/2/2011
Hari pertama aku melangkah kaki ke alam pekerjaan yang sebenar. Tidak ada lagi istilah kerja main-main. Bertitik tolak dari tarikh ini aku sebagai seorang manusia yang mula menjadi seorang manusia. Dan apa yang aku pelajari di sini bukanlah sekadar pengalaman dan kerja. Aku belajar tentang hidup dan manusia, sikap dan perangai. Dan aku ketahui, yang segala program mesin, bahagian mekanikal dan elektrik mesin adalah lebih mudah difahami berbanding hati seorang wanita.

26/7/2011
Satu kehilangan, satu penyatuan semula. Aku terima berita daripada panggilan telefon pada jam 8 malam usai pulang dari kerja. Boleh baca di sini Sedetik Kenangan # L. Aku belajar bahawa kematian itu pasti datang, cuma mungkin caranya berbeza. Mungkin caranya itu tanpa kita sedar. Dan sewaktu di memorial itu juga menyatukan aku dan teman-teman lama yang lain. Di sebalik perpisahan selamanya itu, ada satu penyatuan semula. Tapi apa pun, hati kami semua masih sama seperti dulu, sama sewaktu kehadiran kau, L.

10/10/2011
Jangka masa yang lama, sebenarnya dari bulan 3 hingga ke bulan 9 banyak juga perkara yang terjadi namun ada yang lebih baik disimpan oleh aku sendiri. Dan pada tarikh ini adalah kali pertama aku berkunjung ke syurga buku di Uya Distro SS15 Subang, sewaktu pelancaran kitab Terfaktab. Kenapa ianya penting? Kerana inilah titik permulaan kepada aku yang kembali menaikkan keinginan aku untuk terus menulis dan menulis. Aku belajar jatuh cinta dengan penulisan. Dan aku belajar yang penulisan bukan sahaja sebagai medium untuk meluahkan, tetapi juga boleh menjadi sesuatu yang mampu mengubah seorang manusia.

12/11/2011
Hari perkahwinan kakak sulung aku. Di sini aku belajar tentang kadang-kala, apa yang kita benci itu mampu menjadi kebahagiaan orang lain. Perkahwinan kakak aku ini mengajar aku erti toleransi. Menerima walaupun perkara itu sendiri menyakitkan. Dan kebebasan di dalam perhubungan itu mampu menjadikan sesuatu hubungan itu lebih mudah dan kurang pertelingkahan.

9/12/2011
Hari lahir aku. Dan buat pertama kali sepanjang hidup aku, aku meniup lilin sewaktu sambutan hari lahir aku diiringi sebuah kek. Sambutan hari lahir untuk kami semua sahabat-sahabat yang berada di bulan Disember. Di sini aku belajar tentang apa itu erti persahabatan yang aku selalu ucapkan dulu. Mereka adalah sahabat, teman yang akan sentiasa aku simpan rapat di dalam hati ini. Sahabat adalah bila seorang teman kau, bila kau punyai kesukaran hidup mereka tanpa berfikir akan membantu. Itulah sahabat. Dan aku sudah temui sahabat sejati aku, dan aku mohon hubungan yang terjalin sejak tahun 2000 ini akan terus berkekalan. Seperti kata seorang teman, aku harap kita akan terus bersahabat dan kekal berjiran sehingga ke akhirnya.

18/12/2011
Hari pertunangan kakak aku yang kedua. Dan masih lagi aku yang menjadi jurugambar buat kakak-kakak aku. Di sini aku belajar tentang perpisahan. Kakak aku ini dan tunangnya dulu pernah bercinta, tapi putus sewaktu di pertengahan jalan. Masing-masing membawa haluan masing-masing. Dan aku nampak betapa payahnya kakak aku cuba untuk bangun dari kejatuhan itu. Perempuan, bila mereka kata sayang mereka akan berikan seluruhnya. Tapi seperti yang aku kata, kita hanya merancang tetapi yang menentukannya adalah Tuhan. Dan akhirnya dua (2) tahun lepas kakak aku dan tunangnya kembali bersama selepas berpisah hampir setahun lebih. Kenapa, kerana mungkin itu adalah ketentuan, jodoh mereka. Masing-masing ada kesilapan dan kesalahan yang membawa kepada perpisahan itu, tapi kerana takdir dan jodoh akhirnya mereka selamat mengikat tali pertunangan dan bakal berkahwin pada tahun ini. See, who said that love don't need fate?

24/12/2011
Aku menghadiri kursus bersama Dato Dr Fadzilah Kamsah. Ini adalah kursus yang dianjurkan oleh syarikat tempat aku bekerja. Mungkin keran terlebih bajet tahunan dan enggan beri bonus lebih jadi dibuatkan kursus kepada kami. Apapun aku berterima kasih kerana diberikan peluang ini. Aku belajar untuk menjadi seorang manusia yang lebih baik daripada semalam dan berharap esok akan lebih baik daripada hari ini. Di sini adalah titik tolak aku untuk mengharungi tahun 2012 yang pastinya akan lebih mencabar daripada tahun 2011. Itu aku pasti, kerana perubahan ini aku berdoa supaya diberikan kekuatan untuk mampu menjadi seorang lelaki, anak, sahabat dan teman yang baik kepada semua.

25/12/2011
Satu sesi photoshot talent yang pertama kali aku pergi. Ditemani dua orang sifu dan sahabat yang sudah lama berkecimpung dalam bidang menembak ini, aku belajar banyak perkara baru. Dan aku mula berazam untuk menjadi sehebat mereka pada tahun ini, dan mungkin lebih hebat daripada mereka.

31/12/2011
Semalam, saat semua sedang sibuk berkejaran mahu menyambut tahun baru di sana sini. Aku pula berkecamuk di dalam hati. Perubahan itu sangat drastik, aku minta maaf jika perubahan itu melukakan hati sesiapa. Tapi aku berharap segala apa yang akan ditempuhi bermula hari ini dan seterusnya, kita semua akan hadapinya dengan tenang.

Itulah tahun 2011 aku. Ada suka, ada duka, ada pengajaran dan juga kejatuhan. Mungkin masih ada yang tidak diberitahu, dicoretkan tapi diharap sedikit sebanyak mampu memberi penjelasan, dan mungkin juga pengajaran dan erti hidup.

Selamat tahun baru 2012. Azam tahun baru aku: Aku ingin menjadi seorang manusia , seorang anak dan sahabat yang lebih baik, seorang photographer yang hebat dan juga seorang Hero.